Ontwikkelingskenmerken 0-3 jaar

Ontwikkelingskenmerken 0-3 jaar

Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingskenmerken van kinderen van 0 t/m 3 jaar. Zo kunt u zien wat ‘normaal’ is voor deze leeftijd. Aan het eind vindt u de vragen die ouders vaak stellen over deze leeftijd. Mocht u zelf zo’n vraag hebben, dan kunt u die hier stellen. Professionals moeten zich voorbereiden op dit soort vragen van ouders.

Wat ze zien of spelen

• Baby’s, dreumesen en peuters zijn nog beginnende mediagebruikers.
• Ze zien graag simpele en korte televisieprogramma’s (met een zeer traag tempo).
• Bijvoorbeeld: Bumba, Hopla, Nijntje, Dribbel, Teletubbies, en uitzendingen op BabyTV.
• Gamen en internetten doen ze nog maar heel weinig. Als ze het al doen, nooit langer dan 5 minuten op de schoot van een ouder.
• Ze vinden tablets aantrekkelijk en kunnen er vaak al goed mee overweg. Voor deze leeftijd zijn er ook al veel bewegende prentenboeken (apps) voor tablets.

Wat ze lezen

• Baby’s houden van klanken en horen graag taal en muziek.
• Vanaf ongeveer 9 maanden vinden ze voorlezen leuk.
• Vanaf 2 jaar worden prentenboeken interessant. Ze genieten van de combinatie van kijken en luisteren: de taal bij het plaatje. Nog leuker: met bewegingen erbij. Lezen is dan vooral: plaatjes kijken, aanwijzen en benoemen wat je ziet (in kartonnen boekjes en apps).
• Favoriet zijn alle prentenboeken die voorgelezen worden met heldere taalklanken, een mooi ritme en herkenbaar rijm.
• Vanaf 3 jaar worden verhaaltjes interessant met een beetje spanning en emotie. Ze beginnen nu ook zelf verhaaltjes te verzinnen; je ziet dat terugkomen in hun spel.

Mediaontwikkeling

• Praten en zingen is voor baby’s leuker dan een boekje lezen of tv kijken; dat begint pas ongeveer met 9 maanden. Voor die tijd doe je ze er nog weinig plezier mee.
• Aandacht voor boekjes, programma’s of games en websites is van korte duur. Dat kunnen ze pas als ze zich kunnen concentreren op plaatjes kijken (vanaf 9 maanden).
• Bewegende beelden of opvallende geluiden trekken de aandacht maar ze begrijpen vaak nog niet wat ze zien.
• Ze houden van deuntjes, liedjes en rijmpjes.
• Ze zien graag duidelijke kleurvlakken: rood, geel, blauw.
• Ze leren al snel tikken en vegen op het touch-screen van een tablet.
• Peuters reageren op ‘hun’ boekjes, programma’s, games en websites door te wijzen en te benoemen wat ze zien.
• Het benoemen is belangrijk: daarmee leren ze in korte tijd veel woordjes.
• Ze houden van herhaling. Favoriete boeken moeten soms eindeloos opnieuw worden voorgelezen.
• Ze ontwikkelen oog/hand-coördinatie en kunnen met de muis klikken. Peuters kunnen de media nog niet zelfstandig volgen: ouders bepalen wat ze zien en wanneer.

Sociale media

• Op deze leeftijd maken kinderen nog niet zelfstandig gebruik van sociale media, zoals YouTube, Skype, Facebook, Twitter en Whatsapp.
• Wel kunnen ze samen met hun ouders kijken naar een YouTube-filmpje, of skypen met opa en oma.

Typische oudervragen

• Wat zijn geschikte mediaproducties (websites, tv-programma’s, films, etc.)? Zie o.a.: www.mediasmarties.nl en www.digidreumes.nl.
• Hoe lang mag mijn kind tv kijken, gamen, surfen, of bezig zijn met een tablet?
• Hoe moet ik omgaan met zeurgedrag als mijn kind bekende mediaproducten (zoals dvd's, games en merchandise-artikelen) in de winkel ziet?