Honderden euro's aan Habbo gespendeerd. Kunnen we dat terugkrijgen? (11 jr)

Gamen
Geld
Juridisch

Honderden euro's aan Habbo gespendeerd. Kunnen we dat terugkrijgen? (11 jr)

Mijn zoon heeft stiekem met mijn telefoon voor honderden euro's aan Habbo-credits gespendeerd, en ook al zijn verjaardagsgeld eraan uitgegeven.

Is er iets wat ik kan doen om dit bedrag terug te halen? Hij is 11 jaar en ik heb op geen enkel moment toestemming gegeven.

[naam en adres bekend bij redactie]

Virtuele werelden zoals Habbo maken het inderdaad wel erg gemakkelijk voor kinderen om te betalen voor digitale spullen. Het is echter niet makkelijk om het geld terug te krijgen...

Aankopen door minderjarigen

Minderjarigen mogen spullen kopen die 'normaal' zijn voor hun leeftijd. Een rolletje drop is bijvoorbeeld normaal voor een kind van 11, maar een iPhone niet. Voor een 15-jarige kan een iPhone weer wél gebruikelijk zijn, omdat 15-jarigen zo'n telefoon kunnen kopen met het geld dat ze hebben verdiend met folderen of een krantenwijk.

Als een kind iets heeft gekocht wat niet normaal is voor zijn leeftijd, zonder dat zijn ouders erbij waren, dan kun je terug naar de winkel en moet de koop worden teruggedraaid. Daartoe is de winkelier wettelijk verplicht.

Bij de aanschaf van virtuele goederen ligt het allemaal wat onduidelijker. Dat een kind credits koopt binnen Habbo is niet heel raar, al zegt Habbo zelf dat maar 5% van de gebruikers digitale spullen aanschaft. De rest zou gratis spelen. (Die 5% werd genoemd in het tv-programma Kassa van afgelopen zaterdag, 1 oktober 2011. In schriftelijke uitingen van Habbo kwamen we 8% tegen.)

Het is moeilijk te voorspellen of u uw geld terug zult krijgen, als u het voor laat komen bij een rechter. Enerzijds is het gewoon om een euro uit te geven aan een virtueel meubelstukje, maar honderden euro's is heel andere koek. Dat is niet gebruikelijk.

Wat kun je doen?

Er zijn ons (nog) geen juridische procedures bekend waarin het ouders lukte om geld terug te krijgen dat was gespendeerd aan spelletjessites. We raden u daarom het volgende aan:

1. Meld uw probleem bij Habbo. Wijs ze op de uitzending van Kassa (van 1 oktober 2011), waarin het Habbo-management beloofde om ouders met kinderen die honderden euro's kwijt zijn, te zullen helpen.

2. Kaart uw probleem ook aan bij de Consumentenautoriteit, de toezichthouder die oneerlijke handelspraktijken kan beboeten. Op Consuwijzer.nl roept de Consumentenautoriteit ouders en kinderen op hun klachten te mailen. Hoe meer verhalen de Consumentenautoriteit krijgt, hoe groter de kans dat ze actie zal ondernemen.

3. Verzamel zoveel mogelijk bewijs: bewaar afschriften, en maak screenshots van het account van uw zoon en de spullen die hij heeft gekocht.

Houd vol!

Het kan allemaal lang duren voordat er duidelijkheid is, en dan nog is het maar de vraag of het u lukt het geld terug te krijgen. Maar houd vol!

En houd ons op de hoogte, zodat wij ook andere ouders kunnen helpen.

Succes ermee!

P.S. (Voor andere ouders, die nog niet in deze ellende terecht zijn gekomen) - sinds 1 april 2011 kun je via www.smsdienstenfilter.nl specifieke sms-telefoonnummers laten blokkeren, zodat je kinderen daar geen gebruik meer van kunnen maken. Zo kun je bijvoorbeeld het dure "stemmen bij tv-programma's" blokkeren, maar ook de sms-nummers van spelletjes-sites, waarvan je weet dat je kind daar gebruik van maakt. Ideaal is het niet, omdat de problemen zich meestal pas achteraf openbaren (zie boven), en omdat er nog tal van andere micropayment-mogelijkheden overblijven, maar het is tenminste iets.

afbeelding van Remco Pijpers
Remco Pijpers
Directeur van Mijn Kind Online, en specialist ‘jeugd en sociale media’
Meer over deze deskundige

Reacties

Sander:

Goed artikel! Ik hoop dat Habbo er zeker iets aan gaat doen. Honderden euro's is niet meer normaal.

Jan-Willem Bult:

Goed dat jullie dit groeiende probleem op de agenda zetten. Ooit was kinder TV en kinder internet bedoeld om kinderen op maat te bedienen, te inspireren.
Inmiddels moeten we onder ogen zien dat de kindermarkt zich explosief heeft ontwikkeld van vrije speelplaats tot een volwaardig business model.

Jeff Schilders:

Is dit ook niet een punt voor de ouders?, hoe kan een kind van 11 honderden euro's beltegoed uitgeven ?. Zowel thuis als op school moet er meer aandacht besteed worden aan digitaal bewust maken van kinderen en ouders.

Henk Boeke - Redactie Mediaopvoeding.nl:

Voor Jeff Schilders: u stelde twee vragen. Ten eerste: hoe kan een kind van 11 honderden euro's beltegoed uitgeven? Die vraag wordt hierboven (gedeeltelijk) beantwoord. Namelijk door te bellen naar een 0900-nummer (met de vaste telefoon van thuis, die helemaal geen beltegoed heeft, maar ongelimiteerd en ongezien gebruikt kan worden) en door zijn verjaardagsgeld eraan te spenderen. Dat laatste kan óók op allerlei manieren die zich aan het zicht van de ouders onttrekken. Bijvoorbeeld door het gebruik van Wallie-cards. Dit wordt allemaal haarfijn beschreven in het rapport "Pas op je portemonnee" (zie de link in de rechter kolom van deze pagina).

Juist het feit dat kinderen zo makkelijk geld kunnen uitgeven zonder dat daar ouders aan te pas hoeven te komen, is de kern van het probleem. De Consumentenbond heeft daarom een brief aan minister Verhagen (van Economische Zaken) geschreven, waarin gevraagd wordt om maatregelen. Onder andere: dat spelletjes-sites verplicht zouden moeten worden om alleen nog maar betaalmethodes aan te bieden waar de ouders wél voor nodig zijn, zoals iDeal en credit card. Micropayments (via sms, 0900, Wallie, etc.) zouden verboden moeten worden.

Dan de tweede vraag, of er niet een taak voor de school en de ouders ligt. Het antwoord is ja. Mediaopvoeding moet! Het eerder genoemde rapport "Pas op je portemonnee" geeft alle handvatten die daarvoor nodig zijn, in de vorm van praktische aanbevelingen.

Habbo Nederland:

Geachte ouder,
Graag zouden wij u verder willen helpen met deze kwestie. Voor zover wij op onze klantenservice kunnen zien heeft u onze Help Tool nog niet gemaild (https://help.habbo.nl/home). Wij willen u dan ook verzoeken om even contact met ons op te nemen zodat wij hier zo spoedig mogelijk op kunnen reageren. Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groeten,
Habbo Nederland

R.Molenaar:

Wij zijn er zojuist achter gekomen dat onze zoon (13) voor bijna 500 euro aan beltegoed heeft verbruikt aan 0900 nummers voor het spelen van online games.Wij zijn altijd bezig geweest om hem bewust te maken van het gevaar van internet maar de drang van het kopen van items* was toch groter, en volgens hem is hij nu de "Virtuele hero", waar wij de rekening van betalen.

Hoe kan het zo zijn dat je maar onbeperkt kan sms'en naar deze sites? Daar staat niets over in de voorwaarden, maar wel dat je te allen tijde naar je geld kunt fluiten!

We hebben naar FogsFighters gemaild. En nu maar afwachten, en hopen dat we nog iets terugzien.

Realfogs:

Geachte R. Molenaar,
Wij zouden deze kwestie graag met u willen bespreken. Voor zover wij kunnen nagaan hebben wij geen email van u ontvangen. Wij willen u dan ook verzoeken om contact met ons op te nemen via helper@realfogs.nl.
Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,
Realfogs Internet Games

Mama Molenaar:

We zijn in gesprek met Realfogs.
Ze hebben wel verwachtingen gewekt bij ons.
Zullen ze het ook waarmaken?

Ook met EA van Battle field Heroes zijn we in gesprek.
Die gaan ook kijken of ze ons kunnen helpen.

We houden u op de hoogte!

Mama Molenaar:

Wij hebben nieuws:
Realfogs heeft met ons geschikt, daar zijn wij heel blij mee.
Het was snel geregeld en terugbetaald, Realfogs bedankt en heel erg netjes!

Van EA games nederland hoor ik niks!
Ik moest alle telefoonrekeningen opsturen en toen bleef het stil.
Ze zijn niet bereikbaar, ben al 2 weken aan het bellen.
Heb nu een mail naar de director van de custumerservice gestuurd. Weet niet of het helpt, maar ik geef het niet op!

Onze zoon heeft er wel van geleerd. Hij had niet door dat het om zoveel geld ging. Sms-en is natuurlijk ook makkelijk en snel. Computeren is er echter voorlopig niet meer bij, maar dat begrijpt hij heel goed.

Mochten wij toch nog iets horen van EA, dan zullen wij dat laten weten. Als EA dit leest, neem contact met ons op.
Jullie zijn niet te bereiken!

Anoniem:

Onze zoon (net 11) heeft het afgelopen jaar zeker 200 euro uitgegeven via de creditcard van zijn vader. Ondanks het verbod op online gamen, hij speelt Graal Online Era, doet hij dit toch.
Iedere keer als hij de fout in gaat staan daar stevige consequenties op: al het geld terugbetalen uit zijn spaarpot, maanden geen toegang tot iPad, computer of mobiele telefoon. Ondanks dat we hem vertellen dat we er toch wel achter komen, kan hij het niet laten. Zeer zorgelijk. Kunnen we Graal Online Era blokkeren of iets dergelijks?

Bill-y:

Citaat :

Habbo Nederland:

Geachte ouder,
Graag zouden wij u verder willen helpen met deze kwestie.

Wij willen u dan ook verzoeken om even contact met ons op te nemen zodat wij hier zo spoedig mogelijk op kunnen reageren. Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groeten,
Habbo Nederland
................................................................................

Het internet staat bol van de klachten over Habbo zoals o.a. hier boven beschreven staan en de Helpdesk van Habbo heeft er de handen vol aan om nietszeggende “neem even contact met ons op” reacties te plaatsen, lijkt mij.

Inmiddels heb ik uit betrouwbare bronnen vernomen dat per mei 2011 de gehele Nederlandse “bemanning”, van die helpdesk is ontslagen en de helpdesk verplaatst naar Costa Rica omdat daar de lonen lager zijn.

In Costa Rica is de voertaal een “soort” Spaans, hetgeen zou kunnen verklaren waarom je de meest waanzinnige pre-fab.antwoorden terugkrijgt, in de geest van “eigen-schuld-dikke-bult” en “had je maar niet je wachtwoord moeten weggeven” e.d.
Het zou ook kunnen verklaren waarom of dat je e-mails niet geheel (of geheel niet) gelezen worden.

Zelfs op een “radeloos” e-mail waarvan elke zin begint met “IK wil GVD …. “ en eindigd met; “ ik wil GVD antwoord …, wordt nauwelijks gereageerd.
GVD zal in het Spaans waarschijnlijk niet het zelfde beteken als wat wij er in het Nederlands mee bedoelen.

Al mijn accounts, ook op Habbo, met bijbehorende poppetjes worden /werden bestuurd vanaf deze computer, welke een vaststaand IP-adres heeft, dan mag je toch verwachten dat een helpdesk eventuele “onrechtmatigheden” binnen de kortste keren heeft opgespoord en verholpen met behulp van hun eigen bestanden.

Maar ik ben al vanaf 19 januari bijna dagelijks aan het proberen om een “zinnig contact” te leggen met Habbo-helpdesk …en het laatste antwoord dat ik terug ontving was 1 februari : … “maakt u zich geen zorgen” …

william:

hallo ik ben william en ben 14 jaar en heb in de 50 euro aan habbo gegeven 2 dagen daarna heefd iemand me gehackt en men w8 woord verandert mijn habbo naam was xdsdaa indien zou ik u willen vragen om er alles aan te doen om mijn acc terug te geven dit is mijn nummer 0495242233 men moeder heefd me 3 weken geen zakgeld gegeven en huisarest gegeven dus ik smeek je help me dus ik hoop dat u me zult helpen zo dat ik men acc terug krijg .groetjes william

Reageren

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
CAPTCHA
Voer de tekens uit de afbeelding in om te bewijzen dat je geen spamprogramma bent.
Beeld-CAPTCHA
Voer de bovenstaande tekens in.