door: prof.dr. Peter Nikken (2016)

Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingskenmerken van kinderen van 7 t/m 9 jaar. Zo kunt u zien wat ‘normaal’ is voor deze leeftijd. Aan het eind vindt u de vragen die ouders vaak stellen over deze leeftijd. Mocht u zelf zo’n vraag hebben, dan kunt u die hier stellen. Professionals moeten zich voorbereiden op dit soort vragen van ouders.

Wat ze zien of spelen

  • Actie- en fantasy-series met fantasiehelden (zoals Megamindy, Amazing Spiez, Kim Possible en Spiderman) worden populair.
  • De commerciële televisiezenders (Nickelodeon en Disney XD) worden populair.
  • Ze houden van dramaseries waarin kinderen de hoofdrol spelen, en van educatieve programma’s zoals het Klokhuis.
  • Ze krijgen nu ook interesse in de goed-nieuws-items in het Jeugdjournaal.
  • Op deze leeftijd doen grappige programma’s het goed. Vooral grappige tekenfilms.
  • Ze krijgen interesse in verhalen (games, tv, boeken) die in andere landen of in andere tijden spelen.
  • Ze spelen simpele strategie- en racespellen via games of op het internet.

Wat ze lezen

  • Schoolkinderen zijn dol op verhalen waarin andere kinderen van dezelfde leeftijd voorkomen. Boeken over vriendschap en vriendengroepen zijn populair, met alle thema’s die daarbij horen, zoals avontuur en trouw, maar ook ruzie, pesten en school (Jacques Vriens).
  • Kinderen met een honger naar kennis zijn dol op boeken met ‘weetjes’, zoals de ‘Waanzinnig om te weten’-serie, encyclopedie-achtige boeken, of Geronimo Stilton.
  • Andere kinderen hebben een enorme hang naar spannende verhalen met ingewikkelde problemen die goed aflopen.
  • Sommige kinderen van 9 jaar kunnen al heel goed zelf hun boeken uitzoeken, en gaan graag (soms zelfstandig) naar de bibliotheek.

Mediaontwikkeling

  • Vlak voor hun 7e verjaardag beginnen veel kinderen interesse te krijgen in zelf boekjes lezen. Meestal willen ze dat nog niet in hun eentje. Dat is niet erg; samen lezen stimuleert ook het (zelfstandig) leren lezen.
  • Toch vinden ze voorlezen nog steeds heel fijn.
  • Ze beginnen het film- en tv-aanbod in te delen in genres, zoals films, tekenfilms en dramaseries. • Sommige genres, zoals nieuwsprogramma’s en documentaires, zijn ‘echt’, omdat kinderen de inhoud als zodanig herkennen.
  • De onechtheid van drama, met gespeelde rollen, kunnen ze nog niet goed uitleggen. Fantasiemonsters en gewelddadige boeven zouden ook in het echt kunnen bestaan.
  • Ze begrijpen wat reclame is, maar kunnen dat nog niet altijd goed herkennen. Op televisie is dat overigens wel gemakkelijker dan op internet en in games.
  • Ze ontwikkelen een gerichte keuze voor bepaalde genres.
  • Het verschil tussen jongens en meisjes wordt belangrijk. Beide groepen gaan steeds meer hun eigen boeken, programma’s en games kiezen.
  • Ze raken geïnteresseerd in ingewikkelde relationele problemen (vriendschap, verliefdheid, ruzie, eenzaamheid, pesten, echtscheiding) maar ze hebben nog moeite met complexe verhaallijnen (zoals flashbacks of parallelvertellingen vanuit verschillende perspectieven).
  • Ze kunnen zelf internetten via de computer, maar doen dat nog wel veel onder het zicht van hun ouders. Ze zitten ook nog veel met broertjes en zusjes samen aan de computer, maar steeds vaker met vriendjes. Van vriendjes horen ze wat ‘coole’ sites en apps zijn.
  • Op de tablet zoeken ze allerlei apps, van simpele of grappige spelletjes tot quiz-achtige apps waarmee ze hun kennis kunnen testen.

Sociale media

Aan het eind van deze leeftijdsfase krijgen kinderen belangstelling voor sociale media zoals Minecraft (jongens), MoviestarPlanet (meisjes) en Squla (educatief), en willen ze een eigen mobiele telefoon.

Typische oudervragen

  • Wat zijn geschikte mediaproducties (zoals websites, apps, tv-programma’s en films)?
  • Kunnen kinderen agressief worden van mediageweld?
  • Is het normaal dat mijn kind in z’n eentje (op zijn eigen kamer) wil kijken, gamen of surfen?
  • Hoe lang mag mijn kind kijken, gamen, surfen, of spelen met een tablet?
  • Hoe kan ik voorkomen dat mijn kind op internet van alles ziet wat ik niet wil? (Zie o.a. www.mybee.nl.)
  • Wat moet ik doen als mijn kind een programma of film met ondertiteling wil zien?
  • Welke invloed heeft grof taalgebruik in de media op kinderen?