Leeftijd:

13-16 jaar

Trefwoorden:

Twitter, social media, regels, iPod

Onze dochter van 14 kan niet zonder haar iPod. Die moet altijd aan staan en ze is zelfs nog bezig onder het tv-kijken. Ze gebruikt hem vooral voor social media. Wat zijn goede regels?

Het antwoord van de deskundige

Voor veel pubers - vooral meisjes - is hun mobieltje of hun iPod (of beter: iPod touch) inderdaad een soort verlengstuk van hun lijf geworden. De behoefte aan voortdurend contact die daaraan ten grondslag ligt, is al heel oud. Denk bijvoorbeeld aan de ellenlange brieven die meisjes vroeger schreven naar hun pen-vriendinnen. Later werd dat: alsmaar aan de telefoon hangen, gevolgd door eindeloos MSN'en. En nu: voortdurend bezig zijn met social media (zoals Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat en Whatsapp). Met de komst van mobiele apparaten is het hek natuurlijk helemaal van de dam. Daarmee kun je overal, de hele dag door, met elkaar in contact blijven. En zéker als het praktisch gratis is, via internet, wordt van die mogelijkheid ook gretig gebruik gemaakt. De behoefte aan contact is dus niet nieuw, alleen de intensiteit ervan is met het voortschrijden van de techniek ontzettend toegenomen.

Begrijpen waaróm

De vraag is wat je daarmee moet, als ouders. Om te beginnen is het belangrijk om te begrijpen waaróm pubers zo'n enorme behoefte aan contact hebben. De belangrijkste redenen zijn:

  • ze willen ertoe doen. Ze willen gezien en gehoord worden;
  • ze willen 'ergens bij horen', met name bij een zogenaamde peer group (vriendengroep met gedeelde interesses, etc.). Dat doe je door voortdurend met die groep in contact te blijven;
  • ze zijn bezig een eigen identiteit te ontwikkelen. 'Communiceren' is daarvoor de methode bij uitstek. Want door te communiceren kun je je eigen gedrag en je eigen ideeën uittesten bij anderen, en kijken hoe ze erop reageren. ("Vind jij die leraar Engels ook zo'n lul? Vind jij die jongen uit de 4e ook zo leuk?")

Grenzen stellen

Communiceren is dus een primaire levensbehoefte, net als eten en drinken, maar dat betekent natuurlijk niet dat je daar ook voortdurend aan moet toegeven. Kinderen moeten leren dat ze bepaalde behoeftes soms moeten uitstellen. Als ouders moet je dus ook grenzen stellen (in de vorm van regels en afspraken) plus 'straf' of het ontnemen van privileges als de regels overtreden worden, en 'prijzen en belonen' als de regels wél worden nagekomen.

Voorbeelden van regels

Hoe die regels er wat het iPod-gebruik van uw dochter moeten uitzien, kunt u het beste zelf bepalen. Maar één regel zou bijvoorbeeld kunnen zijn: niet tijdens het eten. Twitteren en WhatsAppen tijdens het tv-kijken zouden we zelf niet zo snel verbieden (tv-kijken is toch niet verplicht?) maar als u het storend vindt dat ze onbereikbaar is bij een gezinsactiviteit, dan kunt u daar uiteraard iets van zeggen. Daarnaast is het handig om een tijdslimiet af te spreken, bijvoorbeeld niet meer na 10 uur 's avonds. Heeft u een draadloze router of wifi access-point waar je toegangstijden op kunt instellen? Dan zou u dat kunnen gebruiken als extra hulpje.

Succes gewenst!

U kunt hieronder reageren op het artikel of u kunt zelf een vraag stellen aan een deskundige. Lees voor het stellen van een vraag ons privacystatement.

Reageer