Leeftijd:

0-3 jaar

Categorie:

Gezondheid , Tijdsbesteding

Trefwoorden:

iPhone, iPad, apps, tablet

Monkey See, Monkey Do.... Onze zoon is bijna 22 maanden. Wij werken allebei vanuit huis en zijn beiden erg actief op de computer. Die staat eigenlijk de hele dag aan. Voor onze dreumes zijn iPad, iPhone en dergelijke vaak in handbereik. Hij kan dan ook al heel goed overweg met de baby-apps die er op staan. Hij kan hierdoor al heel goed puzzelen (shape apps). Mijn vraag is: hoeveel screentime is aanbevolen bij een bijna 2-jarige, verdeeld over passief tv/YouTube-kijken en actief multimediale spelletjes spelen? Wij willen hem de voordelen van het opgroeien met multimedia gunnen, maar het niet overdrijven en zijn gezondheid in acht nemen.

Het antwoord van de deskundige

Er bestaan nog geen officiële Nederlandse richtlijnen, alhoewel professionals in de opvoedingsondersteuning en de jeugdgezondheidszorg daar wel over nadenken. Tot zij daarmee naar buiten komen zul je het moeten doen met je intuïtie en je gezonde verstand... Op basis van onze eigen intuïtie en ons eigen gezonde verstand hebben we ooit een overzichtje gemaakt maar daar kleven twee bezwaren aan. Ten eerste blijkt het niet realistisch te zijn; in de praktijk laten ouders hun kinderen veel langer tv-kijken en aan de PC zitten dan wij aangaven. Ten tweede houdt dat overzicht nog geen rekening met tablets en smartphones. Op zich is het prima dat kinderen – ook als ze nog heel jong zijn – kunnen spelen en experimenteren met digitale media. Maar het is inderdaad goed (zoals u zelf al zei) als ouders dat niet overdrijven, al dan niet vanuit het idee dat baby’s en peuters vooral ook leren van mediagebruik. Media kunnen de ontwikkeling ook in de weg zitten. Kortgeleden verscheen er een onderzoek waaruit bleek dat beeldschermgebruik (inclusief tablets en smartphones) door zeer jonge kinderen twee nadelige gevolgen heeft. Ze zijn nogal voor de hand liggend maar daarom niet minder belangrijk:

  1. de tijd die ze aan media besteden, gaat af van de tijd die ze aan de live-communicatie met hun ouders besteden. Dat betekent dus: minder tijd om te leren praten, minder tijd om samen te spelen, minder tijd om samen een band op te bouwen, etc.
  2. de tijd die ze aan media besteden, gaat eveneens af van de tijd die ze aan zelf spelen kunnen besteden (met blokjes, water, autootjes, doekjes, etc.) waardoor ze veel belangrijke ervaringen missen. Die tijd is nooit meer in te halen.

En dé grote valkuil is natuurlijk dat het zo ontzettend makkelijk is om een kind met media te laten spelen. Ze vinden het leuk, ze kunnen er eindeloos mee doorgaan, en je hebt er geen omkijken naar... Succes en plezier gewenst!

U kunt hieronder reageren op het artikel of u kunt zelf een vraag stellen aan een deskundige. Lees voor het stellen van een vraag ons privacystatement.

Reageer