Leeftijd:

0-18 jaar

Categorie:

Overig

Sinds kort ben ik verkeersouder op een basisschool. Ik geloof sterk in preventie en actieve begeleiding van kinderen tijdens de opvoeding. Mijn vraag: hoe kunnen we voorkomen dat kinderen op een gegeven moment social media in het verkeer (al fietsend WhatsApp bijvoorbeeld) gaan gebruiken? Op welke leeftijd kun je het beste beginnen met voorlichten en op welke manier?

Het antwoord van de deskundige

De handigste lesvorm is: filmpjes vertonen en er daarna met de kinderen over praten. Je kunt twee soorten filmpjes vertonen:

1. Concrete filmpjes over de gevolgen die een smartphone kan hebben als je hem gebruikt in het verkeer. Maar let op: het is af te raden om heel heftige (bloederige) video's te tonen:

  • ten eerste zouden dat soort video's wel eens een te hoge Kijkwijzer-classificatie kunnen hebben (waardoor het filmpje zélf de nodige schade kan berokkenen, en de ouders - terecht - zouden kunnen gaan klagen);
  • ten tweede werken bloederige filmpjes gewoon niet goed. Onder andere vanwege de zogenaamde third-party factor. Die komt erop neer dat kijkers dan denken: zúlke erge dingen, die overkomen alleen anderen en niet mij. Waardoor er uiteindelijk geen gedragsverandering bij de doelgroep plaatsvindt. In plaats daarvan lijken humoristische filmpjes beter te werken.

2. Wat abstractere filmpjes waarmee je laat zien hoe moeilijk het is om te multitasken. Dus dat je geen twee dingen tegelijk kunt doen (en ze allebei evenveel aandacht geven).

Voorbeelden

Beide thema's (concrete filmpjes en filmpjes over multitasken) komen aan bod op deze pagina van ProRail, dus toegespitst op treinen en overwegen:

Over ongelukken in het verkeer bestaan vooral filmpjes uit landen waar jongeren al vroeg auto mogen rijden. Bijvoorbeeld:

Let op: het bovengenoemde filmpje is dus té bloederig en daardoor waarschijnlijk niet effectief. Over de problemen met multitasken schreef Justine Pardoen het boek Focus. Daarbij hoort een YouTube-kanaal, waar je filmpjes vanaf kunt halen. Zie:

Met name de volgende onderdelen zijn belangrijk:

  • Aandacht
  • Multitasking

Startleeftijd

Over de leeftijd waarop je kunt beginnen met deze voorlichting valt moeilijk iets te zeggen. Ten eerste omdat het erg afhangt van de leeftijd waarop kinderen beginnen met zelfstandig naar school fietsen (en die verschilt nogal, zoals u zelf zult weten). Ten tweede omdat het erg afhangt van de leeftijd waarop ze ook een smartphone gebruiken. Sommige kinderen hebben er al een met 8 jaar, al iets meer kinderen met 10 jaar, en nog meer met 12 jaar. Maar als u voorlichting geeft aan 10-jarige basisschoolleerlingen, dan lijkt ons dat een goed moment om ook smartphones en social media ter sprake te brengen. Succes!

U kunt hieronder reageren op het artikel of u kunt zelf een vraag stellen aan een deskundige. Lees voor het stellen van een vraag ons privacystatement.

Reageer