Leeftijd:

10-12 jaar

Trefwoorden:

tiktok, social media

Mijn dochter van 12 heeft heel veel (200+) accounts aangemaakt op TikTok. We willen die verwijderen maar we krijgen dat met geen mogelijkheid voor elkaar. Wat nu?

Het antwoord van de deskundige

Uw vraag riep veel vragen bij ons op. Bijvoorbeeld: waarom heeft uw dochter in hemelsnaam zoveel accounts aangemaakt? Misschien om zichzelf veel likes te kunnen geven? En waarom heeft u uw dochter niet verboden om op TikTok te gaan? De minimum-leeftijd is immers 13. Maar vooral: waarom of waardoor kunnen die accounts niet verwijderd worden?

Omdat er verschillende dingen aan de hand kunnen zijn, schetsen we een aantal scenario's.

  1. Basisprincipes onvoldoende bekend? Misschien begrepen jullie de basisprincipes nog niet helemaal, met name als het om het verwijderen van meerdere accounts gaat.

Werkwijze:

  • open de TikTok-app
  • resultaat: het laatst gebruikte account wordt geopend
  • rechtsonder: tik op het profiel-icoon (Ik)
  • bovenaan: tik op de naam van het profiel (met het driehoekje erachter)
  • resultaat: uitklappende keuzelijst
  • kies het account dat verwijderd moet worden
  • rechtsboven: tik op het instellingen-icoon (de drie puntjes (...))
  • resultaat: Instellingen en privacy
  • afdeling ACCOUNT: kies Mijn account beheren
  • onderaan: tik op Account verwijderen
  • geef het wachtwoord van dit account. (Of weet je dat niet meer? Zie dan punt 3. hieronder)
  • onderaan: tik op Account verwijderen en geef opnieuw het wachtwoord van dit account
  • resultaat: pagina Bevestiging
  • onderaan: tik op Account verwijderen (gevolgd door een bevestiging in het popup-kader)

Let op: er kan nu een foutmelding verschijnen, die suggereert alsof het verwijderen mislukt is, maar dat is niet het geval. Als je kijkt in de uitklappende keuzelijst met accounts, is het verwijderde account inderdaad verdwenen.

  1. Schijnverwijdering? Het kan lijken alsof het account niet verwijderd is, omdat je na verwijdering het oude account weer opnieuw kunt openen (met de bijbehorende inloggegevens). In TikTok-termen heet dat 'reactiveren'. Dat komt doordat een account in eerste instantie niet echt verwijderd wordt, maar voorlopig alleen 'gedeactiveerd' wordt. Zodat je je later nog kunt bedenken, als je spijt had van het verwijderen. Zo'n gedeactiveerd account blijft nog 30 dagen slapend aanwezig, met de mogelijkheid om het gedurende die periode te reactiveren. Doe je dat niet, dan verdwijnt het account (en hopelijk ook de bijbehorende content) alsnog definitief.

  2. Wachtwoord vergeten? Voor het verwijderen van een account is dus een wachtwoord nodig (zie boven, onder punt 1). Als je dat niet meer weet, kun je de optie 'wachtwoord vergeten' kiezen (op het moment dat er naar het wachtwoord wordt gevraagd). Er wordt dan een code verzonden naar je gekoppelde e-mail adres of telefoonnummer, die je kunt invoeren in TikTok, waarna je een nieuw wachtwoord kunt invoeren. Het oude wachtwoord mag trouwens ook, maar dat wist je niet meer dus dat is niet zo belangrijk nu. Verschijnt er geen bericht in je inbox met de herstelcode? Check dan in ieder geval je spambox.

Let op: in de praktijk blijkt dat veel kinderen en jongeren niet bestaande e-mail adressen opgeven bij het aanmaken van nieuwe TikTok-accounts. En TikTok voert geen betrouwbare e-mail verificatie uit.  Je krijgt weliswaar een verzoek (per e-mail) om de aanmaak van een account te bevestigen, maar als je dat probeert, volgt er een foutmelding. Waarna het account alsnog functioneert en blíjft functioneren.

  1. Als inloggen écht niet lukt, bijvoorbeeld omdat het e-mail adres waar de herstelcode voor een vergeten wachtwoord naartoe wordt gestuurd niet (of niet meer) bestaat, dan heb je een probleem. TikTok heeft namelijk geen telefonische helpdesk. En de e-mail adressen die wél een mogelijkheid tot contact bieden, zijn niet bedoeld voor particulieren met inlogproblemen of verwijderingsverzoeken, maar alleen voor adverteerders, influencers, perscontacten, etc. Ook via de Facebook-pagina van TikTok is de kans dat ze je zullen helpen gering. Al kun je het natuurlijk altijd proberen.

Kortom: als het niet lukt om je accounts zelf te verwijderen, houdt het min of meer op. Van TikTok hoef je geen ondersteuning voor je probleem te verwachten. En omdat het een Chinees bedrijf is (officieel gevestigd op de Kaaiman-eilanden), is het ook erg lastig om ze te bereiken.

In dat geval zijn er twee situaties:

  • staat er weinig schokkends op de TikTok-pagina's die niet verwijderd kunnen worden, dan zul je je er gewoon maar bij moeten neerleggen. Bespreek dit met je kind, dat er niets aan te doen valt, en spreek af dat je er als ouders bij wilt zijn wanneer je kind weer een nieuw account aanmaakt. (Vraag eerst waaróm er zo nodig een nieuw account moet worden aangemaakt, verbied het gebruik van een niet bestaand e-mail adres, noteer zelf de inloggegevens, enzovoorts.)
  • staan er wél vervelende of compromitterende dingen op de TikTok-pagina's die niet verwijderd kunnen worden, dan kun je contact opnemen met een bureau voor online reputatie-management om je te laten helpen bij het verwijderen van accounts of pagina's. Bijvoorbeeld: Mediamaze in Amsterdam. Dat kost een paar honderd euro. Ook zou je een gespecialiseerd (!) advocatenbureau in de arm kunnen nemen om TikTok met juridische middelen te dwingen bepaalde accounts of pagina's te verwijderen. Bijvoorbeeld: Boekx advocaten in Amsterdam. Een advocaat is duurder dan zo'n bureau als Mediamaze, maar onvermijdelijk als er rechtszaken gevoerd moeten worden.

Succes en sterkte!

U kunt hieronder reageren op het artikel of u kunt zelf een vraag stellen aan een deskundige. Lees voor het stellen van een vraag ons privacystatement.

Reageer