Leeftijd:

7-9 jaar

Categorie:

Gamen , Tijdsbesteding

 

Ik zou heel graag willen weten of er een verschil is tussen gamen en tv-kijken. Mijn zoons (van 7 en 10 jaar) gamen graag, vooral Minecraft en Brawl Stars. Ik probeer hier grenzen aan te stellen, maar zie ook echt wel het plezier dat ze eraan beleven, de dingen die ze leren (bizar), de  contacten die ze leggen en de bouwwerken die ze maken.

Naast het gamen mogen ze ook tv-kijken. Mijn oudste zoon vraagt nu steeds vaker of hij in plaats van tv-kijken ook mag minecraften. En ik kan behalve “nee, de game tijd zit er voor vandaag op” eigenlijk geen passend antwoord bedenken. Is dat er wel?

Dus: is minecraften/gamen 'erger' dan tv kijken? Of gaat het om de optelsom aan beeldscherm-uren, en verder vooral om voldoende bewegen en spelen?

Het antwoord van de deskundige

Interessante vraag! Er zijn inderdaad belangrijke verschillen tussen tv-kijken en gamen, maar daar gaat het bij u waarschijnlijk niet om. We zullen dat uitleggen. Ook zullen we aangeven hoe u uw probleem zou kunnen oplossen, en waar u dan rekening mee moet houden.

Verschillen

Het belangrijkste verschil tussen gamen en tv-kijken is dat gamen een interactieve bezigheid is, en tv-kijken een passieve bezigheid. 'Interactief' wil zeggen dat er sprake is van tweerichtingsverkeer: er gebeurt iets, je reageert daarop, het systeem (de game) reageert daar weer op, enzovoorts. Je bepaalt dus zelf het spelverloop. Tv-kijken is eenrichtingsverkeer. Je kunt wel reageren op wat je ziet (door te lachen, of boos te worden, etc.) maar daar trekt het systeem (de tv) zich verder niets van aan. De film of het tv-programma gaat gewoon door op zijn eigen manier, zonder dat je daar invloed op hebt.

Het gevolg hiervan is dat gamen vaak als leuker, uitdagender en spannender wordt ervaren. Het is immers interessanter om zelf – actief – invloed op de gebeurtenissen te kunnen uitoefenen, dan gewoon maar passief af te wachten wat er gebeurt.

Ook is bij gamen de beloning groter, met name wanneer je de goede acties ondernomen hebt die het gewenste effect hebben. (En als je iets fout hebt gedaan, kun je dat later weer herstellen, bijvoorbeeld vanuit 'een nieuw leven', waarna de beloning – als je het dan wél goed hebt gedaan – alsnog volgt.) De enige beloning die tv-kijken oplevert, is dat je de afloop van het verhaal te weten komt, als je de energie hebt kunnen opbrengen om de hele film uit te zien, of dat je beter weet hoe de wereld in elkaar zit als je het hele (jeugd)journaal hebt afgekeken.

Een ander belangrijk verschil tussen gamen en tv-kijken is het sociale aspect. Met name bij online games moet je samenwerken om de game tot een goed einde te brengen, en heb je onderling contact met je mede-gamers over het spelverloop. (U had dat zelf ook al geconstateerd.) TV-kijken kun je daarentegen gewoon in je eentje doen.

En ten slotte, wat veel games zo leuk maakt, is dat ze de creativiteit stimuleren. Je moet – creatieve – oplossingen voor problemen zien te vinden, en bij Minecraft moet je zelf dingen verzinnen om te bouwen.

YouTube en Netflix

Er is ook een soort tussenvorm tussen interactief en passief mediagebruik, namelijk YouTube (en in mindere mate ook Netflix).

In principe is YouTube gewoon een vorm van (passief) tv-kijken, maar je kunt – als je dat wilt – ook reageren op wat je ziet, door een commentaar onder de video te zetten, wat weer een discussie met andere kijkers tot gevolg kan hebben. Vandaar dat YouTube ook wel tot  de zogenaamde 'sociale media' gerekend wordt, die bij uitstek interactief zijn, net als gamen. Daarnaast oefen je door de filmpjes die je uitkiest ook invloed op het systeem uit (YouTube 'leert' wat jij leuk vindt), waarna het systeem daar weer op reageert door je nieuwe filmpjes voor te schotelen die je waarschijnlijk ook wel interessant zult vinden. Hetzelfde gebeurt bij Netflix.

Overeenkomst: beeldschermgebruik

Tot zover de verschillen tussen gamen en tv-kijken. De overeenkomst is dat het allemaal 'beeldschermgebruik' is. En langdurig beeldschermgebruik heeft nadelen, zoals te weinig lichaamsbeweging, te weinig afwisseling tussen kijken van veraf en dichtbij (wat bijziendheid tot gevolg kan hebben), te weinig tijd om huiswerk te maken, slaaptekort, enzovoorts.

Vandaar dat deskundigen op het gebied van mediagebruik meestal een maximale beeldschermtijd per dag adviseren, onafhankelijk van datgene wat je met het beeldscherm doet (gamen of tv-kijken of huiswerk maken).

U zou dus kunnen overwegen om de maximale gametijd los te laten, en daar een maximale beeldschermtijd voor in de plaats te zetten. Wat u zelf de ‘optelsom’ noemde. Waarbij uw kinderen zelf kunnen bepalen hoe ze die tijd willen indelen. Maar...

Addertje onder het gras

Hier zit nog wel een addertje onder het gras. U vroeg namelijk of gamen 'erger' is dan tv-kijken. In principe niet. Integendeel: een game als Minecraft stimuleert de creativiteit, en is wat dat betreft dus juist béter dan passief tv-kijken.

Maar de interactiviteit van games heeft ook een keerzijde. Namelijk dat ze 'verslavender' kunnen zijn dan tv-kijken (omdat bij gamen het beloningscentrum in de hersenen meer gestimuleerd wordt dan bij tv-kijken). Je zou zelfs kunnen zeggen: hoe beter de game, hoe verslavender hij is.

Voor de maximale beeldschermtijd maakt dit op zich niet uit (als de tijd op is, is die op; waaraan die tijd ook besteed is) maar bij gamen is het risico groter dan bij tv-kijken dat er conflicten kunnen ontstaan over de handhaving van de beeldschermtijd. Houd daar goed rekening mee.  En praat erover met uw kinderen, zodat ze zelf leren voelen wat het verschil is, en daardoor betere keuzes leren maken. Vraag wat verschillende media met je lichaam doen, met je gevoel voor tijd, of je moeier wordt van gamen of juist van tv-kijken, etc.

Tip

Een tip tot slot: bij het handhaven van de beeldschermtijd bij gamen is het verstandig om al vóór de tijd om is, aan te kondigen dat dat bijna het geval is. Want niets is zo vervelend en frustrerend om een level niet te kunnen uitspelen, of je game-vrienden halverwege in de steek te moeten laten.

Succes!

U kunt hieronder reageren op het artikel of u kunt zelf een vraag stellen aan een deskundige. Lees voor het stellen van een vraag ons privacystatement.

Reageer