Leeftijd:

10-12 jaar

Categorie:

Geld

Mijn zoon van 11 speelt een spel dat "Happy Harvest" heet. Op zich totaal onschuldig, over een boerderij, en je kunt het spelen met vrienden. Alleen: na een dag blijk je niet echt verder te kunnen komen (dan je vrienden) behalve met CREDITS, waarvoor je tot 22 euro moet betalen. Mijn zoon was toen al zo in het spel dat hij 10 euro van zijn zakgeld eraan wilde geven. Het gaat mij niet om het spel maar om het aftroggelen van geld bij best jonge kinderen. Mag dat zomaar?

Het antwoord van de deskundige

Ja, dat mag. De bedrijven die dit soort games (de zogenaamde casual games) uitgeven, verdienen erg veel geld. Ook aan kinderen. Het is niet verplicht voor bedrijven eerst te vragen hoe oud een speler is. Als het om heel jonge kinderen gaat, en als er grote bedragen zijn uitgegeven, lukt het soms om het geld terug te krijgen, omdat u er geen toestemming voor hebt gegeven. Maar als uw zoon gelogen heeft over zijn leeftijd, dan staat u alweer minder sterk. Gelukkig is dat bij u niet aan de orde.

Gratis bestaat niet

Het is de verantwoordelijkheid van ouders om hun kinderen te leren omgaan met dit soort online ervaringen, die voor een groot deel commerciële verleidingen zijn. Net zoals je ze leert omgaan met de verleidingen in het gewone leven. Het venijnige met online games is natuurlijk dat het voor ouders vaak niet duidelijk is welke kosten er aan het spelen van een spel verbonden zijn, en wanneer die kosten zich voordoen. Je kunt er echter voetstoots van uitgaan dat dit altijd een risico is van alle games. Gratis bestaat niet. Het geld moet wel érgens vandaan komen...

Verdienmodellen

De huidige 'gratis'-cultuur kent grofweg drie verdienmodellen:

  • freemium
  • reclame
  • kruisfinanciering.

De methode die vooral bij casual games veel gehanteerd wordt, is het freemium-model, een samentrekking van free (gratis) en premium (extra). De basisversie is dan gratis, en wil je meer, dan moet je betalen. Een variant hierop zijn de zogenaamde in-app aankopen, waarbij je vanuit een (gratis) app extra punten, of nepgeld (het betaalmiddel binnen het spelletje) of attributen (zoals hoedjes of zwaarden) etc. kunt kopen met echt geld. Vanzelfsprekend word je op allerlei manieren verleid om ook daadwerkelijk te gaan betalen. Het freemium-model is zeer lucratief. Vanaf 5% betalende gebruikers is het al winstgevend, en bij browser-games voor kinderen betaalt ongeveer 20% van de gebruikers. Tel uit je winst. De Wall Street Journal meldde dat marktleider Zynga vorig jaar een een omzet haalde van een half miljard euro en een winst van 270 miljoen. Een relatief kleine speler als Zylom uit Eindhoven haalde in 2005 al een omzet van 6,65 miljoen euro en een winst van 620.000 euro.

De andere twee methodes, naast freemium, zijn: reclame (met de bijbehorende handel in gebruikersprofielen, etc.) en kruisfinanciering, waarbij één product gratis wordt weggegeven, bijvoorbeeld om de naamsbekendheid van het bedrijf te vergroten, en er geld wordt verdiend met andere producten of spin off-activiteiten.

Praten en uitleggen

Praat hier eens over met uw zoon. Leg hem uit hoe die zogenaamde gratis-cultuur in elkaar zit, en hoe het geld wordt verdiend. Zo maakt u hem weer een stukje mediawijzer.

Succes!

U kunt hieronder reageren op het artikel of u kunt zelf een vraag stellen aan een deskundige. Lees voor het stellen van een vraag ons privacystatement.

Reageer