Leeftijd:

10-12 jaar

Categorie:

Geschiktheid , Juridisch , Privacy

Trefwoorden:

skype, Microsoft, social media

Onze zoon van 11 wil graag skypen op zijn ipod met zijn vrienden. Hij heeft ons gevraagd of dit mag. Wij zijn bang dat hij straks hierdoor ook in contact komt met mensen die niet de juiste bedoelingen hebben. We kunnen er niet altijd naast blijven zitten. Is het verstandig een kind van 11 te laten skypen, of moeten we hiermee wachten tot hij ouder is? We begrepen dat er ook een leeftijdslimiet voor skype is, maar dat lijkt me met het invoeren van een andere geboortedatum voor kinderen gemakkelijk te omzeilen. Graag uw advies.

Het antwoord van de deskundige

U stelde een heel begrijpelijke vraag, die wij eigenlijk al veel eerder verwacht hadden. In 2011 werd Skype gekocht door Microsoft, in 2012 werd gestart met het samenvoegen van Skype en MSN, en in april 2013 stopte MSN definitief. Aangezien MSN altijd razend populair was onder kinderen, is het begrijpelijk dat alle vragen die vroeger gesteld werden over MSN, vanaf nu over Skype zullen gaan. (Of over 'social media' in het algemeen.)

Vuistregel

In principe geldt natuurlijk de vuistregel 'als je er zelf - als ouders - geen goed gevoel bij hebt, zeg je gewoon nee'. Dat lijkt ook in uw geval van toepassing te zijn, maar er zit wel een addertje onder het gras. De kans is immers groot dat uw zoon dan stiekem Skype gaat gebruiken (u bent er niet altijd bij, zei u zelf al) en dan ben je nog verder van huis. Er zal dus toch een goed gesprek gevoerd moeten worden, waarin je de voors en tegens samen afweegt. Waaronder: het overtreden van de leeftijdslimiet, die inderdaad geldt.

Minimum leeftijd

Met de minimum leeftijd voor het gebruik van Skype is iets bijzonders aan de hand. In de gebruiksvoorwaarden staat dát er een leeftijdsgrens is, en dat je je daaraan moet houden, maar niet waar die grens precies ligt. Nogal onhandig dus. Maar wel begrijpelijk, aangezien het generieke voorwaarden zijn, die voor alle landen moeten gelden, en voor elk land geldt een andere grens. In Amerika moet je minstens 13 jaar zijn en in Nederland 16 jaar. (Bij ons is dat vastgelegd in de WBP, de Wet bescherming persoonsgegevens.) Overigens mogen jongere kinderen in principe wel gebruik maken van diensten waar je je gebruikersgegevens moet invullen, mits ze toestemming van hun ouders hebben. Maar daarvoor heeft Skype geen voorzieningen getroffen. Ook vreemd is dat je bij Skype niet verplicht bent om je leeftijd (of beter gezegd: je geboortedatum) in te vullen, dus wat de juridische status van die verplichte leeftijdsgrens is, is nogal onduidelijk. Microsoft kon ons daar vooralsnog geen uitsluitsel over geven. Daarnaast is het natuurlijk altijd mogelijk - zoals u zelf al zei - om gewoon een willekeurige leeftijd (geboortedatum) in te vullen. Geen haan die daar naar kraait, zou je zeggen... Maar pas daar tóch mee op, is ons advies. Want als je gelogen hebt over je leeftijd, en er gaat iets mis (bijvoorbeeld als je kind een dure aankoop heeft gedaan die teruggedraaid moet worden), dan hoeft de aanbieder van de dienst niet meer mee te werken aan de oplossing van het probleem. Bij Skype lijkt dat risico ons overigens zeer gering. Daar kosten alleen bepaalde telefoongesprekken geld.

Veiligheidsmaatregelen

Tot zover de juridische kant van de zaak. Nu uw eigenlijke vraag: of het al dan niet verstandig is om een kind van 11 te laten skypen. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, mits je de nodige veiligheidsmaatregelen in acht neemt (die u met uw zoon kunt bespreken). De belangrijkste is: vul bij het aanmelden alleen de allernoodzakelijkste dingen in (dus: alleen de verplichte velden, herkenbaar aan een sterretje), zodat je niet gevonden kunt worden door mensen met slechte bedoelingen. Laat de velden met geboortedatum en geslacht dus liever leeg. De tweede belangrijke spelregel luidt: accepteer geen gesprekken van mensen die je niet kent.

Een opmerking tot slot

Onze voorspelling is dat Skype lang niet zo populair meer zal worden als het vroegere MSN. Er heeft zich namelijk een stille revolutie voorgedaan, vooral bij jongeren, waarbij gesprekken met een begin en een eind (zoals telefoongesprekken en chat-conversaties) het steeds meer afleggen tegen smartphone-communicatie via Whatsapp en Twitter, waar geen begin en geen eind aan zit. Dat gaat voortdurend door. De consequentie hiervan is dat ouders nu geconfronteerd worden met heel andere vragen en problemen dan voorheen. De vraag waar het nu in toenemende mate om zal gaan, met name wat de mediaopvoeding betreft, is hoe je ervoor zorgt dat je kind zich af en toe eens losmaakt van zijn smartphone... Daarnaast heeft digitaal pesten via Whatsapp en Twitter een totaal andere dynamiek dan destijds met MSN, juist vanwege hun 'oneindige' karakter. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

U kunt hieronder reageren op het artikel of u kunt zelf een vraag stellen aan een deskundige. Lees voor het stellen van een vraag ons privacystatement.

Reageer