Leeftijd:

10-12 jaar

Categorie:

Gamen , Geschiktheid , Geweld

Trefwoorden:

WWE, Pegi, Kijkwijzer, Wii

Het bekende verhaal: zoon van 10 wil net als een paar jongens in zijn klas WWE spelen op de Wii. WWE [World Wrestling Entertainment - red.] is dat Amerikaanse nep-worstelen tussen grote kinderen van een jaar of 25-35. Ik vond dat als kind ook wel leuk en zag het af en toe op tv, hoewel mijn ouders dat natuurlijk afkeurden. Het leeftijdsadvies voor de WWE-dvd's is 12 jaar maar het advies voor de Wii-games is 18 jaar. Call of Duty is dat ook en van wat ik van beide spellen heb gezien, lijkt WWE me relatief nogal onschuldig. Vanwaar die rating van 18 jaar voor WWE op de Wii? En wat is het concrete risico op langere termijn van het af en toe spelen van zo'n worstelspelletje? Ik heb vaak het gevoel dat het vooral onze moraal is die het afkeurt, terwijl de daadwerkelijke schadelijke effecten op termijn nooit echt zijn aangetoond. Of wel?

Het antwoord van de deskundige

Eerst een opmerking vooraf. Ik weet niet op welke versie van de WWE-games u doelde, maar de Pegi-database geeft bij WWE voor de Wii alleen '16 jaar' (voor geweld), dus niet 18, zoals u zei. Maar los daarvan kan ik wel iets zeggen over het verschil tussen een dvd en een Wii-game, en over WWE in het algemeen.

Pegi en geweld

Pegi, de instantie die games classificeert (net zoals de Kijkwijzer dat doet voor films, etc.) gebruikt de classificatie van 16 jaar wanneer een game geweld bevat dat in het werkelijke leven kan voorkomen. Wanneer het geweld zeer grof is, dus meedogenloos of sadistisch tegen weerloze mensen, of als er zinloze moordpartijen te zien zijn, of als er ernstige consequenties zijn (zoals afgerukte ledematen of uitspattend bloed), krijgt een game de leeftijd van 18 jaar. De classificatie van 12 jaar wordt gebruikt bij realistisch geweld maar dan gericht tegen fantasiepersonages of bij niet-levensecht geweld tegen realistische personages of dieren. Er moet dus altijd een fantasie-element in een game zitten om lager dan 16 uit te komen. WWE heeft dat niet. Vandaar: 16 jaar.

Verschil Pegi en Kijkwijzer

Soms zit er een verschil in de leeftijden van Pegi en Kijkwijzer bij vergelijkbare titels, wat voor ouders verwarrend kan zijn. Ik zal dat uitleggen. Ten eerste is Pegi een Europees systeem, dat iets andere criteria hanteert voor het classificeren van producties dan de (Nederlandse) Kijkwijzer. Ten tweede is er waarschijnlijk een verschil tussen passief kijken (via een dvd) en actief gamen (bijvoorbeeld met de Wii). Veel wetenschappers gaan ervan uit dat het spelen van games meer emoties losmaakt en daardoor meer invloed heeft dan passief kijken. Dat komt doordat je bij het gamen zelf de knoppen van de controller bedient, en dus zelf geweld moet uitoefenen. Bij de Wii moet je zelfs meer dan alleen je vingers gebruiken; daar zet je je hele lichaam bij in.

Korte termijn en langere termijn

Uit onderzoek is gebleken dat gewelddadige games vooral op korte termijn kinderen kunnen beïnvloeden. Dat kan zich bijvoorbeeld uiten in:

  • geëmotioneerd zijn;
  • druk of onrustig gedrag vertonen;
  • moeite hebben met concentreren;
  • snel geïrriteerd zijn.

Op langere termijn zijn effecten op gedrag en houding minder sterk aangetoond, maar ze kunnen ook niet helemaal uitgesloten worden. Het is voorstelbaar dat kinderen - vooral bij de Wii, waarbij je je hele lichaam gebruikt - de geweldacties na het spelen ook meer blijven voelen en dat ook willen uiten:

  • kinderen boven de 16 kunnen dat onrustige gedrag en de bijbehorende gevoelens doorgaans beter reguleren dan kinderen onder de 16;
  • en kinderen boven de 12 kunnen dat weer beter dan kinderen onder de 12.

Risico's zijn geen zekere effecten

Hoewel het onderzoek naar gewelddadige games uitwijst dat er risico's verbonden zijn aan het spelen van zulke games door jonge kinderen, betekent dat natuurlijk niet dat uw eigen zoon met zekerheid negatief beïnvloed zal worden. De kans op negatieve beïnvloeding is wel aanwezig, vooral op korte termijn, maar veel hangt ook af van de manier waarop u uw zoon begeleidt bij het omgaan met de games en wat voor boodschap u aan hem geeft over het geweld in games.

Boodschap en begeleiding

U vertelde dat u zelf - als kind - WWE op televisie ook leuk vond, en dat uw ouders het afkeurden. U heeft die boodschap van uw ouders opgepikt en kennelijk goed onthouden. Ook vertelde u dat u het geweld van WWE destijds nep vond (en nog steeds vindt). Zo'n kritische houding is essentieel om weerbaar te zijn tegenover de invloed van media.

Adviezen

Al met al raad ik aan om voorzichtig te zijn met het spelen van gewelddadige games, en games die bedoeld zijn voor oudere kinderen. Maar áls u het toestaat, houd dan rekening met het volgende:

  • spelen onder toezicht is beter dan alleen spelen;
  • bedenk dat uw eigen game-gedrag een voorbeeldfunctie heeft. Het kan uw kind de boodschap geven dat u het geweld goedkeurt en dat wilt u niet;
  • bespreek het geweld in games met uw zoon en probeer in te schatten hoe hij erover denkt. Als hij begrijpt dat het geweld nep is, en dat je het niet serieus moet nemen, is de kans op beïnvloeding kleiner;
  • kijk goed hoe uw zoon op de games reageert. Als hij er helemaal in opgaat, en de bewegingen na afloop na blijft doen, is hij er echt nog te jong voor. Als hij er afstand van kan doen, en niet gaat zeuren om de game steeds vaker te spelen, is de kans op beïnvloeding ook kleiner;
  • houd rekening met het groepsproces. Hoe gaat uw zoon om met zijn vrienden? Jutten ze elkaar op om de nep-geweldacties na te doen?
  • ga na waarom het zo belangrijk voor uw zoon is om WWE-games met zijn vriendjes te spelen. Zijn er misschien andere games (met een lagere leeftijdsindicatie) die ze graag samen willen spelen? Denk bijvoorbeeld aan FIFA of NBA.

Ik wens u veel succes!

U kunt hieronder reageren op het artikel of u kunt zelf een vraag stellen aan een deskundige. Lees voor het stellen van een vraag ons privacystatement.

Reageer