Leeftijd:

10-12 jaar

Categorie:

Gamen , Geld , Juridisch

Mijn zoon heeft stiekem met mijn telefoon voor honderden euro's aan Habbo-credits gespendeerd, en ook al zijn verjaardagsgeld eraan uitgegeven. Is er iets wat ik kan doen om dit bedrag terug te halen? Hij is 11 jaar en ik heb op geen enkel moment toestemming gegeven.

Het antwoord van de deskundige

Virtuele werelden zoals Habbo maken het inderdaad wel erg gemakkelijk voor kinderen om te betalen voor digitale spullen. Het is echter niet makkelijk om het geld terug te krijgen...

Aankopen door minderjarigen

Minderjarigen mogen spullen kopen die 'normaal' zijn voor hun leeftijd. Een rolletje drop is bijvoorbeeld normaal voor een kind van 11, maar een iPhone niet. Voor een 15-jarige kan een iPhone weer wél gebruikelijk zijn, omdat 15-jarigen zo'n telefoon kunnen kopen met het geld dat ze hebben verdiend met folderen of een krantenwijk. Als een kind iets heeft gekocht wat niet normaal is voor zijn leeftijd, zonder dat zijn ouders erbij waren, dan kun je terug naar de winkel en moet de koop worden teruggedraaid. Daartoe is de winkelier wettelijk verplicht. Bij de aanschaf van virtuele goederen ligt het allemaal wat onduidelijker. Dat een kind credits koopt binnen Habbo is niet heel raar, al zegt Habbo zelf dat maar 5% van de gebruikers digitale spullen aanschaft. De rest zou gratis spelen. (Die 5% werd genoemd in het tv-programma Kassa van afgelopen zaterdag, 1 oktober 2011. In schriftelijke uitingen van Habbo kwamen we 8% tegen.) Het is moeilijk te voorspellen of u uw geld terug zult krijgen, als u het voor laat komen bij een rechter. Enerzijds is het gewoon om een euro uit te geven aan een virtueel meubelstukje, maar honderden euro's is heel andere koek. Dat is niet gebruikelijk.

Wat kun je doen?

Er zijn ons (nog) geen juridische procedures bekend waarin het ouders lukte om geld terug te krijgen dat was gespendeerd aan spelletjessites. We raden u daarom het volgende aan:

  1. Meld uw probleem bij Habbo. Wijs ze op de uitzending van Kassa (van 1 oktober 2011), waarin het Habbo-management beloofde om ouders met kinderen die honderden euro's kwijt zijn, te zullen helpen.
  2. Kaart uw probleem ook aan bij de Consumentenautoriteit, de toezichthouder die oneerlijke handelspraktijken kan beboeten. Op Consuwijzer.nl roept de Consumentenautoriteit ouders en kinderen op hun klachten te mailen. Hoe meer verhalen de Consumentenautoriteit krijgt, hoe groter de kans dat ze actie zal ondernemen.
  3. Verzamel zoveel mogelijk bewijs: bewaar afschriften, en maak screenshots van het account van uw zoon en de spullen die hij heeft gekocht.

Houd vol!

Het kan allemaal lang duren voordat er duidelijkheid is, en dan nog is het maar de vraag of het u lukt het geld terug te krijgen. Maar houd vol! En houd ons op de hoogte, zodat wij ook andere ouders kunnen helpen. Succes ermee! P.S. (Voor andere ouders, die nog niet in deze ellende terecht zijn gekomen) - sinds 1 april 2011 kun je via www.payinfo.nl (voorheen www.smsdienstenfilter.nl) specifieke sms-telefoonnummers laten blokkeren, zodat je kinderen daar geen gebruik meer van kunnen maken. Zo kun je bijvoorbeeld het dure 'stemmen bij tv-programma's' blokkeren, maar ook de sms-nummers van spelletjes-sites, waarvan je weet dat je kind daar gebruik van maakt. Ideaal is het niet, omdat de problemen zich meestal pas achteraf openbaren (zie boven), en omdat er nog tal van andere micropayment-mogelijkheden overblijven, maar het is tenminste iets.

U kunt hieronder reageren op het artikel of u kunt zelf een vraag stellen aan een deskundige. Lees voor het stellen van een vraag ons privacystatement.

Reageer